Featured Posts

5/11/11

Η ιστορία ως εργαλείο.




Η ιστορία πέρα από επιστημονικό κομμάτι, συναισθηματικό φορτίο και πολυμορφική τεκμηρίωση γεγονότων, δεδομένων και εποχών, αποτελεί και μια πρώτης τάξεως μονάδα μέτρησης ή καλύτερα ένα μέσο επίδειξης της ισχύος. Όσο βαθύτερη η ιστορία και η ιστορική πραγματικότητα μιας υπάρξεως, τόσο μεγαλύτερη η ισχύς που αποπνέει. Η Ελλάδα σήμερα αποπνέει πολιτιστική ισχύ και δύναμη ( παρά τον εγχώριο και διεθνή οικονομικό και κρατικιστικό ξεπεσμό της )εξ αιτίας της μεγάλης ιστορικής της υποδομής.

Η χρήση της ιστορίας ως εργαλείο πολιτικής εκπαιδεύσεως, ιδεολογικής επιμορφώσεως και συγκριτικής διδασκαλίας, ειδικά όταν αναφέρεται σε συγκεκριμένα ιστορικά δεδομένα ( πχ Φασιστικό κίνημα μεσοπολέμου) μπορεί να οριστεί ως ιστορικότητα. Έχει μια συγκεκριμένη περίοδος ή κομμάτια της, ιδιαίτερη σημασία για εμάς ώστε να αποτελέσει μέσο και εργαλείο χρήσης. Η ιστορικότητα και όχι η κακώς νοούμενη παλαιότητα, προσδίδει ισχύ και δύναμη και αυτό είναι αναντίρρητα αποδεδειγμένο.

 Σαφώς η ιστορία και ειδικά η ιστορικότητα, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να λειτουργήσει μέσα σε πλαίσια μανίας, ιστορικού φανατισμού και φυσικά φετιχισμού. Δεν μπορείς να αναβιώσεις του εθνικιστικούς οργανισμούς του 30', ώστε να επιτύχεις ενδυνάμωση του εθνικιστικού κινήματος του σήμερα, ούτε σαφώς μπορείς να ντύνεσαι, φέρεσαι και επιχειρηματολογείς όπως οι ιδεολογικοί σου πρόγονοι. Αυτό είναι μιμητισμός και έλλειψη νοημοσύνης...

Στην βάση της λογικής αυτής αντιλαμβανόμαστε πως κάθε δημιούργημα που επιθυμεί να υπάρχει σε βάθος χρόνου, οφείλει να εκμεταλλευτεί στο έπακρο το όποιο ποσοτικά, παρελθόν του. Όσο περισσότερο αξιοποιούμε τον χρόνο που περνάει, τόσο βαθύτερα θα επιβιώσουμε στο μέλλον. Η βασική και απλή αυτή σκέψη, η οποία αποτελεί και λογική στο marketing, μπορεί να δώσει ωφέλιμα αποτελέσματα σε μια παραγωγική διαδικασία. Όταν αξιοποιηθεί επαρκώς η ιστορία, η μέχρι μια δεδομένη έστω στιγμή, μιας υπάρξεως, ενός οργανισμού κλπ τότε η ιστορικότητα του, του προσδίδει  μια ενίσχυση της αξίας του. Η ιστορικότητα τελικά, μπορεί να αποτελέσει εργαλείο αναβαθμίσεως και εξελίξεως στα πλαίσια μιας πολιτικής δράσεως, μιας ανάπτυξης ιδεολογικής και κινηματικής με σαφέστατο πλεονέκτημα για μακροχρόνιους σχεδιασμούς. Όπως έχουμε πει στο παρελθόν χρειάζεται εργαλειακή αναβάθμιση ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες άνθησης εθνικιστών και πυρήνων που θα λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές ισχύος. Ένα από αυτά τα εργαλεία θα μπορούσε να είναι και η ιστορικότητα.

Στο εθνικιστικό κίνημα υπάρχει εκτενέστατη έλλειψη προβολής, διατήρησης προώθησης της ιστορικότητας και ως εκ τούτου είναι ελάχιστοι εκείνοι οι εθνικιστές που αποτελούν γνώστες της ιστορίας του κινήματος μας, είναι ελάχιστοι οι νέοι που νοιώθουν να τους δένει ο αγώνας των παλαιότερων ( αφού κανείς δεν τον προβάλει), είναι ελάχιστα τα βιβλία, τα άρθρα και τα έντυπα με σχετικό υλικό και είναι τεράστια η έλλειψη γνώσεων και η αντίστοιχη κατάρτιση με αποτέλεσμα το κίνημα να μην είναι ενωμένο ούτε σε αυτό το επίπεδο και σαφώς οι παλαιότεροι να μη χαίρουν ιδιαίτερης εκτιμήσεως από τους νεότερους. Ο νέος που εντάσσεται σε κάποια εθνικιστική κίνηση, έχει ελάχιστες πιθανότητες να διδαχθεί το έργο των εθνικιστών του παρελθόντος, να διδαχθεί από τα λάθη που διέπραξε ο εθνικισμός ώστε να μην τα επαναλάβει, να θαυμάσει τους αγώνες, την προσφορά και την ιστορία του εθνικισμού των προηγούμενων δεκαετιών, να δει φωτογραφικά ντοκουμέντα, να μάθει ονόματα, να διαβάσει τις θέσεις και την ρητορική που χρησιμοποιούμε ως κίνημα εδώ και μερικές δεκαετίες. Με εξαίρεση ορισμένες ή μάλλον μεμονωμένες περιπτώσεις η ιστορικότητα δεν προβάλλεται σχεδόν καθόλου, ενώ σε καμία περίπτωση  δεν αντιμετωπίζεται ως εργαλείο.

Κάθε τι που μπορεί να αξιοποιηθεί ώστε να τεκμηριώνει ενέργειες του παρελθόντος παράγοντας κίνητρο και θαυμασμό στους νέους, πρέπει να τεθεί στο επίκεντρο των δράσεων μας. Η ύπαρξη φωτογραφικού υλικού από το παρελθόν και η εκμετάλλευση της μέσω εντύπων, λευκωμάτων κλπ αποτελεί ένας απλό και βασικό βήμα. Η φωτογραφία κτυπά τις αισθήσεις του ατόμου και αυτό το γνωρίζουμε όλοι. Το μάρκετινγκ και οι διδαχές του μπορούν να προωθήσουν και εσω-κινηματικά και εξώ-κινηματικά την ιστορία μας με πλήρη εκμετάλλευση μεθόδων όπως είναι η φωτογραφία, το video editing κλπ.

 Η δημιουργία ομάδων εργασίας μπορεί να συμπληρώσει ενδεχομένως πλαίσια τα οποία θέλουν ιδιαίτερη εξειδίκευση και κόπο. Μια ομάδα η οποία θα αναλάβει να βρει, οργανώσει και να αναδείξει παλιά περιοδικά και έντυπα, είναι ένα παράδειγμα. Η δημιουργία αρχειοθήκης, η προώθηση μέσα από το διαδίκτυο κλπ είναι τα μέσα της. Τα άτομα που θα την αποτελούν θα πρέπει να αναζητήσουν πρόσωπα και χώρους οι οποίοι έχουν στην διάθεση τους το υλικό, θα το συντηρήσουν, θα το κριτικάρουν κλπ κλπ. Άλλες ομάδες εργασίας θα μπορούν να αναλάβουν την κριτική μελέτη βιβλίων, προσώπων, οργανώσεων, κομμάτων, επιλογών, να δημιουργήσουν εκδηλώσεις και ομιλίες με στόχο την συγκριτική και κριτική μελέτη, να καταφέρουν να προωθήσουν μια νοοτροπία εξέλιξης και όχι την παραμονή στην στείρα προγονολατρεία.

Επίσης σημαντικό και κομμάτι των όσων αναφέρω, είναι η  κριτική αξιολόγηση των πεπραγμένων σε παλαιότερες δεκαετίες, τόσο ως προς την αναγνώριση λαθών όσο  και προς την σύγκριση με το σήμερα. Εδώ δεν αναπτύσσω κάποια μελέτη, δεν επιθυμώ να θέσω όρια στην σκέψη, τουναντίον όλοι μας έχουμε την υποχρέωση να αναπτύξουμε επί όλων των θεμάτων, λειτουργικές, δημιουργικές και το κυριότερο νέες προσεγγίσεις δίχως να μονοπωλούμε ανούσιες δάφνες πρωτοτυπίας.
 
http://autonomesskepseis.blogspot.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια: